Animatiqua

Mi lesz veled grafika?

Ahogy a grafikai tervezés helyére lép a filmvászon

Kondacs András, az Animatiqua stúdió vezetője tervezőgrafikusként kezdte tanulmányait, de az útja az animációk világába vezetett, egészen a mozgóképes grafikáig. A szektorbeli tendenciák az elmúlt évtizedekben hasonló irányt követnek, évről-évre egyre inkább a mozgókép, a videó kerül túlsúlyba. Andrást kérdeztük a változásról: tényleg átveszi a grafikai tervezés helyét a filmvászon?

2020.11.11.

A klasszikus tervezőgrafikai munka átalakul – de mégis mihez képest? Mit tekinthetünk ennél a folyamatnál egyáltalán kiindulási pontnak?

 

Ha egy pontot kéne meghatároznom, akkor Steve Jobs és Paul Rand közös sztoriját hoznám példaként. Amikor Jobs a NEXT-et alapította, felkérte Paul Randet, a sztárgrafikust, hogy tervezze meg a cég logóját. Kapott egy 100 000 dolláros ajánlatot és egy hónap eltelte után egyféle változatot a logóból. Amikor Jobs kritikus szemmel változtatott volna a színezésen, akkor elutasítás várta: higgye el, a logó úgy jó, ahogy elkészült. És végül persze elfogadta, megszületett a NEXT legendás logója.

A tervezőgrafikai szakma határai jobban le voltak fektetve, magasabb presztízzsel rendelkezett és egy sokkal szűkebb csoportot alkottak a szakemberei. Úgy kell elképzelni, mint ma egy építész munkáját: jól meghatározott előírások alapján végezhető munkakör, és a megrendelő sem érez késztetést, hogy a pincehelyiséget hirtelen ötletből kifolyólag a földszintre helyeztesse.

Oké, ez így elég plasztikus. Te miben látod a nívó és a presztízs változását?

Korábban rengeteg elvárásnak kellett megfelelni egy logótervezéskor, a fekete-fehér, print nyomatoknak ugyanúgy érvényesülniük kellett, mint a színes, online változatoknak. A felhasználási kör is alakult, ma már a grafikusok nem, vagy csak alig terveznek CD borítókat vagy akár szórólapokat.

A technológia fejlődésével és szélesebb körű megfizethetőségével, elérhetőségével indult az egész. A 90-es években megjelent, majd rohamos tempóban elterjedt a Photoshop, és mindenki elkezdett kreatívan alkotni otthon. Ez idáig még egy szuper irány lett volna, de a szakma szabályozottsága, akkreditációja ezt nem követte le: így lehet, hogy ma 10 emberből 5 grafikus. 🙂 Érthető, hogy a szakma elismertsége és nívója zuhanórepülésre váltott.

Ez a probléma megrendelői oldalon is jelentkezik… Laikusként van bármi mód, hogy jól válasszunk szakembert?

Elsőként azt mondanám, hogy jó kiindulási pont lehet a grafikus referenciaanyaga. De tény, hogy laikusként ezt nehéz lehet megítélni, illetve sajnos a szakmában gyakori jelenség a referencia-plagizálás is… Az iskolai végzettség sem segít, hiszen gyakran autodidakta módon tanulnak a szakemberek, és a szakmai szervezetek sem segítenek igazán a döntésben. Így a másik kiindulási pont pedig a díj lenne.

Például egy logót megtervezni hosszú folyamat, vagy azt is mondhatnám, hogy a szakma egyik legszebb, de egyben legnehezebb feladata. Hosszú távon kell élnie és összhangban működnie a cég víziójával és arculati elemeivel, emellett számos egyéb feltételnek is meg kell felelnie. Ez nem 3-4 órányi, hanem sok esetben hetek munkája. Kisebb cégek számára is ugyanakkora a feladat – amennyiben nem „csak kicsit jó” logót szeretnének. Ha a grafikus ajánlatából az derül ki, hogy a munka nagyságrendjéhez képest 500-2000 forintos óradíjon dolgozik, akkor – ugyanúgy, mint bármilyen specialistát igénylő feladatnál – nem várhatunk kiemelkedő szakmaiságot.

Az animációval foglalkozó szakemberek ilyen szempontból talán könnyebben megítélhetőek. Amíg a grafikai feladatokat ma már bárki kivitelezheti egy számítógép segítségével, addig a videókészítés, animációkészítés még mindig komolyabb szoftverismeretet és technikai felszereltséget feltételez, egy szűkebb kör ért csak hozzá. Tény, kevés is a jó animációs szakember.

És el is értünk az animációig, mozgóképig – az utóbbi évek tendenciája egyértelműen a videó, nemde?

Nagyjából 2010-től tart a mostani időszak. A social média megjelenésével exponenciálisan gyorsul ez a változás, hogy a grafikából egyre inkább film lesz. A videók létjogosultsága folyamatosan nő, az új platformok már több lehetőséget nyújtanak és többet is várnak el, az új formátumokat favorizálják. Azok a vállalatok, akik mernek statikusból dinamikusba, a mozgókép felé váltani, azok ebben az időszakban komolyan profitálhatnak ebből az átalakulásból.

Egy animáció idővonallal rendelkezik, képes átadni egy mikrotörténetet, képes hanggal és sokféle impulzussal operálni a hatás érdekében. Rengeteg lehetőség van a műfajban még mindig, holott napról-napra egyre több videót „fogyasztunk”. A tervezőgrafika így, a platformok átalakulásával ível át a filmek világába.

Szakmabeliként hogy látod, mi ennek az animált, videón alapuló időszaknak a legnagyobb kihívása?

Egy pillanatnyi gondolkodás nélkül mondhatom, hogy a képzett szakemberek hiánya. Az akkreditált egyetemi oktatásban jelenleg nincs olyan színvonalú képzés, amely kiszolgálná ezt a mozgóképes grafikai igényt. Most csak autodidakta módon van lehetőség tanulni, és ez újratermeli a grafikával kapcsolatos problémákat.

Alapvetően az a tapasztalat, hogy a statikus tartalmakra szocializálódott kollégák nehezebben navigálnak a timeline vonalára, mert más gondolkodásmódot igényel az animációs munka. A szakmában töltött idővel arányosan, egyre nehezebb adaptálódni a filmes tervezéshez. Viszont a platformok tendenciái visszafordíthatatlanul átalakultak: egy névjegykártyából évi háromszázat, ha elosztunk, míg a weboldalunkkal, vagy a social media tartalmainkkal ennél jóval többen érintkeznek, akár pár óra leforgása alatt is.

Költséghatékonyan elkészíthető lenne a valódi online, mozgó grafika, de most nincsen elég kvalifikált szakember, humán erőforrás, hogy ezt a jogos igényt kiszolgáljuk itthon. Azt gondolom, hogy hosszú távon feltétlenül jobb, átfogó szakmai koordinációra lesz szükségünk, amely szerveződés a vállalkozások számára is megfelelő információt képes biztosítani a szakmai lehetőségekről és változásokról.

Korábbi bejegyzéseink

Kreatív ügynökség: erre figyelj, amikor választasz!

Gombamód szaporodnak a különböző (általában fiatalok által alapított) ügynökségek, hatalmas a túlkínálat, nagyon nehéz kiválasztani a legjobbat, amelyikkel hatékony, eredményes és zökkenőmentes lesz a közös munkátok. Ebben a cikkben segítünk, elmondjuk, mire figyelj oda, amikor ügynökséget választasz.

Használj bátran stock videó részleteket a filmedben!

Természetes, hogy a termékedről, a szolgáltatásodról, a cégedről, bármiről, egyedi videót szeretnél készíttetni, hiszen a tiéd, egyedi és megismételhetetlen, tőled lesz izgalmas. Mégis előfordulhat, hogy stock videóból is érdemes belevágni egy-egy részletet. De mi okunk lehet erre?

Az aranyórától a nagyfilmes hatásig: a jó drónvideó titkos összetevői

A titkok mindig érdekesek, különleges tudást, izgalmas meglátást hordoznak és éppen ezektől az apró (akár szakmai) titkoktól válik valami érdekesebbé és izgalmasabbá, többé, és erősebbé. Természetes, hogy nekünk is vannak (szakmai) titkaink amiből hármat – hiszen annyi a magyar igazság – elmondunk. Aranyóra, zene, és nagyfilmes technika – ők azok.