Animatiqua

Mi lesz veled grafika?

Ahogy a grafikai tervezés helyére lép a filmvászon

Kondacs András, az Animatiqua stúdió vezetője tervezőgrafikusként kezdte tanulmányait, de az útja az animációk világába vezetett, egészen a mozgóképes grafikáig. A szektorbeli tendenciák az elmúlt évtizedekben hasonló irányt követnek, évről-évre egyre inkább a mozgókép, a videó kerül túlsúlyba. Andrást kérdeztük a változásról: tényleg átveszi a grafikai tervezés helyét a filmvászon?

2020.11.11.

A klasszikus tervezőgrafikai munka átalakul – de mégis mihez képest? Mit tekinthetünk ennél a folyamatnál egyáltalán kiindulási pontnak?

 

Ha egy pontot kéne meghatároznom, akkor Steve Jobs és Paul Rand közös sztoriját hoznám példaként. Amikor Jobs a NEXT-et alapította, felkérte Paul Randet, a sztárgrafikust, hogy tervezze meg a cég logóját. Kapott egy 100 000 dolláros ajánlatot és egy hónap eltelte után egyféle változatot a logóból. Amikor Jobs kritikus szemmel változtatott volna a színezésen, akkor elutasítás várta: higgye el, a logó úgy jó, ahogy elkészült. És végül persze elfogadta, megszületett a NEXT legendás logója.

A tervezőgrafikai szakma határai jobban le voltak fektetve, magasabb presztízzsel rendelkezett és egy sokkal szűkebb csoportot alkottak a szakemberei. Úgy kell elképzelni, mint ma egy építész munkáját: jól meghatározott előírások alapján végezhető munkakör, és a megrendelő sem érez késztetést, hogy a pincehelyiséget hirtelen ötletből kifolyólag a földszintre helyeztesse.

Oké, ez így elég plasztikus. Te miben látod a nívó és a presztízs változását?

Korábban rengeteg elvárásnak kellett megfelelni egy logótervezéskor, a fekete-fehér, print nyomatoknak ugyanúgy érvényesülniük kellett, mint a színes, online változatoknak. A felhasználási kör is alakult, ma már a grafikusok nem, vagy csak alig terveznek CD borítókat vagy akár szórólapokat.

A technológia fejlődésével és szélesebb körű megfizethetőségével, elérhetőségével indult az egész. A 90-es években megjelent, majd rohamos tempóban elterjedt a Photoshop, és mindenki elkezdett kreatívan alkotni otthon. Ez idáig még egy szuper irány lett volna, de a szakma szabályozottsága, akkreditációja ezt nem követte le: így lehet, hogy ma 10 emberből 5 grafikus. 🙂 Érthető, hogy a szakma elismertsége és nívója zuhanórepülésre váltott.

Ez a probléma megrendelői oldalon is jelentkezik… Laikusként van bármi mód, hogy jól válasszunk szakembert?

Elsőként azt mondanám, hogy jó kiindulási pont lehet a grafikus referenciaanyaga. De tény, hogy laikusként ezt nehéz lehet megítélni, illetve sajnos a szakmában gyakori jelenség a referencia-plagizálás is… Az iskolai végzettség sem segít, hiszen gyakran autodidakta módon tanulnak a szakemberek, és a szakmai szervezetek sem segítenek igazán a döntésben. Így a másik kiindulási pont pedig a díj lenne.

Például egy logót megtervezni hosszú folyamat, vagy azt is mondhatnám, hogy a szakma egyik legszebb, de egyben legnehezebb feladata. Hosszú távon kell élnie és összhangban működnie a cég víziójával és arculati elemeivel, emellett számos egyéb feltételnek is meg kell felelnie. Ez nem 3-4 órányi, hanem sok esetben hetek munkája. Kisebb cégek számára is ugyanakkora a feladat – amennyiben nem „csak kicsit jó” logót szeretnének. Ha a grafikus ajánlatából az derül ki, hogy a munka nagyságrendjéhez képest 500-2000 forintos óradíjon dolgozik, akkor – ugyanúgy, mint bármilyen specialistát igénylő feladatnál – nem várhatunk kiemelkedő szakmaiságot.

Az animációval foglalkozó szakemberek ilyen szempontból talán könnyebben megítélhetőek. Amíg a grafikai feladatokat ma már bárki kivitelezheti egy számítógép segítségével, addig a videókészítés, animációkészítés még mindig komolyabb szoftverismeretet és technikai felszereltséget feltételez, egy szűkebb kör ért csak hozzá. Tény, kevés is a jó animációs szakember.

És el is értünk az animációig, mozgóképig – az utóbbi évek tendenciája egyértelműen a videó, nemde?

Nagyjából 2010-től tart a mostani időszak. A social média megjelenésével exponenciálisan gyorsul ez a változás, hogy a grafikából egyre inkább film lesz. A videók létjogosultsága folyamatosan nő, az új platformok már több lehetőséget nyújtanak és többet is várnak el, az új formátumokat favorizálják. Azok a vállalatok, akik mernek statikusból dinamikusba, a mozgókép felé váltani, azok ebben az időszakban komolyan profitálhatnak ebből az átalakulásból.

Egy animáció idővonallal rendelkezik, képes átadni egy mikrotörténetet, képes hanggal és sokféle impulzussal operálni a hatás érdekében. Rengeteg lehetőség van a műfajban még mindig, holott napról-napra egyre több videót „fogyasztunk”. A tervezőgrafika így, a platformok átalakulásával ível át a filmek világába.

Szakmabeliként hogy látod, mi ennek az animált, videón alapuló időszaknak a legnagyobb kihívása?

Egy pillanatnyi gondolkodás nélkül mondhatom, hogy a képzett szakemberek hiánya. Az akkreditált egyetemi oktatásban jelenleg nincs olyan színvonalú képzés, amely kiszolgálná ezt a mozgóképes grafikai igényt. Most csak autodidakta módon van lehetőség tanulni, és ez újratermeli a grafikával kapcsolatos problémákat.

Alapvetően az a tapasztalat, hogy a statikus tartalmakra szocializálódott kollégák nehezebben navigálnak a timeline vonalára, mert más gondolkodásmódot igényel az animációs munka. A szakmában töltött idővel arányosan, egyre nehezebb adaptálódni a filmes tervezéshez. Viszont a platformok tendenciái visszafordíthatatlanul átalakultak: egy névjegykártyából évi háromszázat, ha elosztunk, míg a weboldalunkkal, vagy a social media tartalmainkkal ennél jóval többen érintkeznek, akár pár óra leforgása alatt is.

Költséghatékonyan elkészíthető lenne a valódi online, mozgó grafika, de most nincsen elég kvalifikált szakember, humán erőforrás, hogy ezt a jogos igényt kiszolgáljuk itthon. Azt gondolom, hogy hosszú távon feltétlenül jobb, átfogó szakmai koordinációra lesz szükségünk, amely szerveződés a vállalkozások számára is megfelelő információt képes biztosítani a szakmai lehetőségekről és változásokról.

Korábbi bejegyzéseink

Az archaizáló filmek

Ha láttál már a filmtörténet kezdetekor készült filmet – ilyen lehet egy pár perces Chaplin némafilm, vagy akár egy néhány másodpercig tartó fekete-fehér rövidfilm egy régi utcajelenettel – akkor már láttál archaikushoz hasonló filmet.

Betűtípus a vizuális kommunikáció során

A betű összeköti az olvasót az íróval, a márkát a fogyasztóval. Híd a gondolat és a megértés között.
A betűtípusok a marketingkommunikáció csöndes hősei – olyan üzenetet adnak át a márkádról, amit a fogyasztók ezredmásodpercek alatt átvesznek. Sokszor magukon viselik a technikai paramétereket és a tervező stílusát is, de a design soha nem lehet öncélú, elsődlegesen mindig a kommunikációs platformnak kell megfelelnie.

Motion graphic designer wanted!

Motion graphic designer wanted!
Szabadúszó vagy és jól esne egy kis stabilitás? Épp multis mókuskerékben pörögsz és szabadulnál?
Csatlakozz hozzánk! Az Animatiquánál magabiztosan tudjuk, hogy a minőségi, művészi munkához egészen más folyamatokra van szükségünk, mint ami egy ügynökségnél megszokott. Úgy alakítottuk ki a csapatot, a megrendelőinkkel folyó kommunikációt és munkát, hogy azok valóban a létrejövő alkotásokat szolgálják. 6 éve gyártunk filmes és animációs tartalmakat hazai és nemzetközi piarca.

Színek a marketingkommunikációban

A tudatos színválasztás a kommunikáció során sok cég esetében elmarad a kezdetekben

 Pedig a színek állandóan velünk vannak, és információkat adnak át számunkra. Képesek akár negatív, akár pozitív irányba befolyásolni a döntéseinket, hangulatunkat, tehát ha jól választjuk meg, brandépítő és értékesítés támogató szerepe egyaránt lehet.